هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در کشورت امارات متحده عربی برگزار خواهد شد. کشوری که کمتر از ۵۰ سال از تأسیسش می‌گذرد اما همواره کوشیده تا از درآمد هنگفت نفتی خود بهترین استفاده را داشته باشد و ورزش نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. حالا آن‌ها میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ هستند.

کشور امارات (به معنی شیخ‌نشین یا امیرنشین) در جنوب غربی آسیا و جنوب شرقی شبه جزیره عربستان واقع شده است که از شرق با عمان و از جنوب با عربستان مرز خاکی داشته و از غرب با قطر و از شمال با ایران دارای مرز مشترک آبی است. این کشور نزدیک به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که تقریباً ۸ میلیون نفر آن غیراماراتی هستند.

امارات در تاریخ ۲ دسامبر ۱۹۷۱ (یازدهم آذرماه ۱۳۵۰) استقلال خود را از بریتانیا اعلام کرد و دربرهه فعلی تحت یک حکومت پادشاهی مطلقه فدرال است و به هفت منطقه شیخ‌نشین به نام‌های ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، رأس الخیمه و ام القوین تقسیم می‌شود. مؤسس این کشور شیخ زاید بن سلطان آل نهیان است که با همکاری شیخ راشد بن سعید آل مکتوم به هدف خود رسید.

 

 

شیخ زاید بن سلطان آل نهیان با شاهینی در دست (شاهین نماد امارات است)

در زمینه دین و مذهب، امارات کاملاً کشوری منعطف و میزبان بسیاری از ادیان است. ۷۶% مسلمان، ۱۲٫۶% مسیحی، ۶٫۶% هندو، ۲% بودایی و ۱% دیگر ادیان. همچنین ۱% از جمعیت این کشور بی‌خدا هستند.

به لحاظ اقتصادی، امارات روی پایه درآمدهای نفتی می‌چرخد و چهارمین کشور صادرکننده نفت جهان است. در سال ۲۰۱۲ درآمد نفتی این کشور بالغ بر ۳۷۷ میلیارد دلار در سال بود و این رقم در سال ۲۰۱۸ قطعاً افزایش چشم‌گیری به خود دیده است. در همین سال درآمد غیرنفتی امارات نیز نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شد. این درآمد هنگفت با برنامه‌ریزی کارشناسانه به بهترین نحو تخصیص بودجه عمرانی یافت و نتیجه آن ساخت سازه‌های ورزشی و غیرورزشی حیرت‌انگیز بوده است.

سازه‌های حیرت‌انگیز امارات

اگرچه امارات یک کشور بیابانی است اما به بهترین نحو ساختار شهری مدرن را در خود گنجانده است. تلفیق معماری مدرن و سنتی موجب شده است تا گردشگران زیادی به این کشور سفر کنند.

برج خلیفه

برج خلیفه از تمام نقاط شهر دوبی قابل رویت است و حتی ساکنین شهر مجاور، الشارجه نیز می‌توانند آن را ببینند.

 

برج العرب

از حیث مرتفع‌ترین هتل‌ها، برج العرب سومین هتل جهان است. این هتل یکی از گرانترین هتل‌هایی است که در جهان وجود دارد و به شکل یک قایق در جزیره مشهور حمیرا در دوبی ساخته شده است. برج العرب یک هتل ۷ ستاره است و شاید اگر لباس اعیانی نداشته باشید شما را به داخل این هتل راه ندهند!

 

دانشگاه آمریکایی الشارجه

دانشگاه آمریکایی الشارجه مکانی است که هر دانشجویی آرزوی حضور در آن را دارد و به آکسفورد خاورمیانه شهرت دارد. معماری این دانشگاه به حدی خارق‌العاده است که تنبل‌ترین افراد را به درس خواندن تحریک می‌کند. این دانشگاه میزبان باهوش‌ترین و مشهورترین پروفسورها و دانشجویان از سراسر دنیاست.

 

هتل آتلانیتس

این هتل در منطقه پالم شهر دوبی قرار دارد. اگر به دنبال هتلی هستید که نمای بیرونی‌اش به یک ساحل سرسبز، پارک آبی، خلیج دلفین‌ها، یک آکواریوم و تخته شیرجه منتهی شود هتل آتلانتیس با معماری فوق العاده بهترین گزینه است.

 

مسجد بزرگ شیخ زاید

این مکان یکی از بیشترین بازدیدهای گردشگران را به خود اختصاص داده است و در شهر ابوظبی قرار دارد و برای بزرگداشت شیخ زاید بن سلطان آل نهیان (مؤسس کشور امارات) بنا نهاده شد و فقط تصاویر گویای عظمت این سازه معماری است.

 

ورزش‌ها

شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، مؤسس کشور امارات احترام زیادی برای ورزشکاران قائل بود و جزو اولین دستورهایش فراهم آوردن بسترهای مناسب و مجهز ورزشی برای جوانان و آینده‌داران کشور امارات بود. این دستور در همان ابتدا جنبه عملی به خود گرفت و امروزه کشور امارات میزبان رویدادهای مهمی در سطح جهانی است:

فرمول ۱

فرمول ۱ یکی از ورزش های مورد علاقه اماراتی‌هاست و این کشور همه ساله در پیست یاس مارینا میزبان بهترین رانندگان فرمول یک جهان است. مسابقات فرمول ۱ امارات تنها مسابقه فرمول ۱ است که در روز شروع شده و در شب خاتمه می‌یابد.

 

کریکت

به واسطه وجود اتباع بی‌شمار هندی و پاکستانی، بریتانیایی و استرالیایی، کریکت از دیگر ورزش‌های محبوب امارات است. این کشور پایگاه اصلی تمرینات تیم ملی کریکت پاکستان و افغانستان است. استادیوم فدراسیون کریکت شارجه هر ساله میزبان رقابت‌های معتبر کریکت است.

 

فوتبال

مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان، فوتبال در امارات نیز محبوب است. اگر بخواهیم از محبوب‌ترین باشگاه‌های فوتبالی امارات نام ببریم باید به النصر، العین، الوصل، الشارجه، الوحده و الاهلی اشاره کرد. فدراسیون فوتبال امارات، به محض استقلال این کشور یعنی در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد.

تیم ملی فوتبال امارات برای اولین بار جواز حضور در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا را بدست آورد و در گروه چهارم با آلمان غربی، یوگسلاوی و کلمبیا همگروه شد. آن‌ها در گروه خود با قبول ۳ شکست پیاپی و بدون امتیاز چهارم شدند و وداع زودهنگامی با این جام داشتند.

 

تنیس

تنیس آزاد دوبی یکی از مشهورترین رقابت‌های تنیس در دنیاست و هرساله تماشاگران زیادی را به ورزشگاه‌های این کشور می‌کشاند. راجر فدرر با ۷ قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی رکوردار قهرمانی و با ۹ بار حضور، رکوردار حضور در فینال این رقابت‌هاست و به همراه نواک جوکوویچ (با ۴ قهرمانی و ۱ نایب قهرمانی) تنیسورهایی هستند که ۳ قهرمانی متوالی در این مسابقات دارد. در تنیس بانوان، جاستین هنین با ۴ قهرمانی و ونوس ویلیامز با ۳ قهرمانی پرافتخارترین هستند.

نیمه نهایی تنیس آزاد دوبی ۲۰۱۴ میان راجر فدرر و نوواک جوکوویچ

شترسواری

شترسواری یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های مردم امارات است. به واسطه جغرافیای بیابانی این کشور بسیاری از اماراتی‌ها قابلیت راندن شتر را دارند و هرساله مسابقات شترسواری دیدگان بسیاری را در امارات به خود معطوف می‌دارد. درجه محبوبیت شترسواری تا بدان‌جا در امارات بالاست که حاکمان دوبی و ابوظبی چندین بار با یکدیگر در ورزش شترسواری به رقابت پرداخته‌اند. در فاصله ماه‌های نوامبر تا آوریل، مسابقات شترسواری در ۱۵ مسیر شترسواری بسیار مجهز برگزار می‌شود.

به طور کلی شتر نزد اماراتی جایگاه والایی دارد چراکه در ایام قدیم به وسیله تبادل همین حیوان با ملت‌های دیگر مایحتاج خود را تأمین می‌کرده‌اند.

 

گلف

شاید برایتان جالب باشد اما درآمد ورزش گلف در سال ۲۰۱۳ در کشور امارات بالغ بر ۴۴ میلیون دلار تخمین زده شد. همچنین اولین آکادمی گلف خاورمیانه در شهر دوبی کشور امارات قرار دارد.

باشگاه گلف امارات و باشگاه گلف دوبی از معروفترین باشگاه‌های گلف آسیا و جهان هستند.

 

همچنین ورزشکاران اماراتی در زمینه ورزش‌های جوجیتسو، بدمینتون، بسکتبال، هاکی روی یخ، سایر ورزش‌های موتوری، راگبی، وزنه برداری، دوچرخه سواری و تنیس روی میز فعال هستند.

منبع : طرفداری

آشنایی با امارات، میزبان جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹